Tiskové informace - ČK motorsport

Tiskové informace - ČK motorsport
09.02.2018

The Winter Trial 2018: Opravdové zimní dobrodružství

 

Rallye pravidelnosti není v Čechách oproti jiným evropským zemím příliš rozšířenou disciplínou. Dálkové soutěže veteránů s trasou dlouhou několik tisíc kilometrů pořádají zejména Britové, specialisty na dodržování rychlostního průměru jsou také například Francouzi, Italové, Němci nebo Rakušané. Nejoblíbenější regularity rallye s přízviskem Historique se tradičně koná ve Francouzských Alpách na přelomu ledna a února krátce po podniku WRC v Monte Carlu. Ve stejném termínu, o několik set kilometrů severněji, se už osmnáct let jezdí soutěž pořádaná týmem zkušených nizozemských organizátorů – The Winter Trial.

 

Druhou příčku obsadil Brit John Abel s Fordem Escort RS 2000 (foto: Luuk van Kaathoven)


Do soutěže se můžou přihlásit sériové i závodní veterány vyrobené nejpozději v roce 1985 a jejich posádky si samy vyberou, v jaké kategorii budou usilovat o co nejlepší výsledek. Zatímco Challenge absolvuje během pěti dnů kratší trať, na dvojice přihlášené do prestižního Trialu čekají dvě těžké noční etapy navíc a celkem tedy ujedou kolem 2 300 kilometrů. Náročnost a sportovní hodnotu podniku umocňuje skutečnost, že pořadatelé trasu do poslední chvíle tají a podrobnosti o měřených testech se účastníci dozvídají až těsně před startem dané etapy nebo sekce.



Češi měli kliku


The Winter Trial 2018 odstartoval o první únorové neděli u sídla automobilky BMW v německém Mnichově a dobrodružství napříč Evropou chtělo absolvovat 70 posádek z osmi různých zemí. Kromě bohatě zasněžených silnic na území Rakouska a Slovinska projeli účastníci hned v úvodu také Českou republikou, aby zdolali úseky rychlostních zkoušek Malonty nebo Kohout známých z Rallye Český Krumlov. Bohužel pro domácí diváky šlo o jedinou část trasy, kde zimní podmínky nepanovaly. Přesto byly v příhraničí k vidění zajímavé momenty, které nabídl zejména test ve Svatém Janu nad Malší.

 

Škoda 130 RS týmu ČK motorsport na trati Winter Trialu 2018 (foto: Luuk van Kaathoven)

 

Na tuzemských tratích kromě sněhu chyběla také první česká posádka v historii téhle rallye. Karla Macha s Janem Bláhou ze spolupořádajícího týmu ČK motorsport, kteří tentokrát vyměnili účast na Rallye Monte-Carlo Historique za premiérový start na Winter Trialu, zastavila u Vyššího Brodu fatální porucha motoru jejich Škody 130 RS. „Praskla klika…“ hlásil zklamaný jezdec. „Škoda, že jsme nedojeli domů do Kaplice, kde na nás čekala spousta známých a kamarádů. Měli jsme štěstí v neštěstí, že se to stalo jen pár kilometrů od dílny, kde se auto během roku připravuje.“ Mechanici během noci klikovou hřídel vyměnili a Mach s Bláhou, zatíženi nemalou penalizací, mohli v pondělí ráno pokračovat. A nakonec je ani nemuselo mrzet, že do cíle u rakouského jezera Wolfgangsee dorazili na chvostu startovního pole (28. místo). Zážitky z trati totiž dokázaly konečný výsledek dokonale zastínit.

 

Absolutní vítězové v kategorii Trial - Nizozemci Harm Lamberigts (vpravo) a Arjan van der Palen
(foto: Luuk van Kaathoven)

 

Vítězem 18. ročníku Winter Trialu se po tuhém boji až do závěrečných kilometrů stala posádka Fordu Escort MK I ve složení Harm Lamberigts – Arjan van der Palen z Nizozemska, v kategorii Challenge dominovali jejich krajané, rodinná dvojice de Vriesových (BMW 2002 Ti).


 

Škoda 130 RS na Winter Trialu: Byla to skvělá zábava!

 

Šestkrát si Karel Mach s Janem Bláhou užívali atmosféru Rallye Monte-Carlo Historique, v roce 2018 se však rozhodli okusit soutěž, kterou od jejích počátků pomáhají organizátorům z Nizozemska pořádat. Posádku týmu ČK motorsport sice trápily v průběhu Winter Trialu technické problémy legendární Škody 130 RS, soutěž v nich přesto zanechala nesmazatelné vzpomínky. Více už jezdec Karel Mach.

 

Karel Mach s Janem Bláhou v cíli osmnáctého ročníku Winter Trialu (foto: Luuk van Kaathoven)

 

Když porovnáte historické Monte Carlo s Winter Trialem, v čem se ty dvě soutěže liší?


Při Monte Carlu je náročnější dlouhá hvězdicová jízda, která obvykle trvá přes třicet hodin. Větším zážitkem je tam i atmosféra kolem trati. Winter Trial je spíš rodinnou akcí v užším okruhu lidí, soutěž ale má větší spád, v kombinaci se složitým terénem a časovým presem je daleko náročnější na navigaci a trasa je z pohledu posádky také mnohem pestřejší. Kromě klasických zkoušek pravidelnosti jsou totiž zařazeny i testy na rychlost. Na ledových okruzích v soukromých areálech nebo polygonech se v autě opravdu vyblbnete.


Jaké panovaly na trati podmínky?


I když to v Čechách nevypadalo, naprostá většina trati byla pod sněhem. Skvělé byly hlavně vysoké bariéry ve Slovinsku nebo Rakousku, při noční etapě s technickým výjezdem ke stanici lanovky na sjezdovce Planai u Schladmingu. Cesta byla z obou stran lemována místy více než dva metry vysokou bílou stěnou. Když jsme si před startem přečetli, že povinnou výbavou každé posádky jsou mimo lopatky a sněhových řetězů i spacáky, moc jsme tomu nerozuměli. Došlo nám to až tehdy, když jsme zapadli a trvalo nám dlouho, než se auto povedlo za pomoci jedné z opožděných posádek ze sněhu vyhrabat. Opravdu můžete někde v horách strávit v zimě a mrazu několik hodin, nebo tam dokonce i přenocovat. V průběhu celé rallye navíc není povolen žádný servis, což je na takhle dlouhou soutěž docela oříšek. Na druhou stranu je pořadatel benevolentní a v případě závady, která nás potkala, můžete auto opravit a pokračovat dál, i když s velkou penalizací bez nároku na slušné umístění.


Kdyby jiná česká posádka zvažovala účast na Winter Trialu, doporučil byste jí startovat?


Určitě ano! Pro každého, kdo se chce legálně svézt se svým veteránem na sněhu v běžném provozu na klikatých silnicích, je to skvělá akce. Velkým zpestřením téhle „vyjížďky“ jsou už zmíněné uzavřené okruhy. Prakticky celý týden se navíc nemusíte o nic starat. V rámci startovného totiž máte od pořadatelů zajištěné stravování i ubytování na velmi dobré úrovni. Reprezentativní je i závěrečný galavečer spojený s vyhlášením vítězů u rakouského jezera Wolfgangsee. Jenom škoda, že se ze startovního pole postupem let vytratila předválečná otevřená auta. Důvod jsme v průběhu soutěže pochopili, tahle disciplína je opravdu jenom pro odolné jedince.

 

Tento text byl otištěn ve druhém letošním čísle magazínu Rally. Na webových stránkách www.rallyekrumlov.cz ho uveřejňujeme s laskavým souhlasem šéfredaktora časopisu Tomáše Plachého. Děkujeme!

 

Text: Pavel Kacerovský, ČK motorsport
Foto: Luuk van Kaathoven

 


 

Tiskové informace - ČK motorsport
06.02.2018

The Winter Trial 2018: Col de Svatý Jan ovládla modrá alpinka

 

Dlouholetá spolupráce ČK motorsportu s nizozemskými organizátory z Classic Events opět zavedla na jih Čech účastníky prestižní dálkové rallye veteránů The Winter Trial. Více než 70 strojů přijelo na začátku února do příhraničního regionu v rámci 2 300 kilometrů dlouhé trasy vedoucí přes Německo, Českou republiku, Rakousko a Slovinsko.

 

Britská posádka Drexel Gillespie a Mark I'Anson s Volvem 122S (foto: Dalibor Benych)


Atraktivním místem pro sledování průjezdu soutěžních speciálů byla rychlostní zkouška Col de Svatý Jan, kterou ČK motorsport zajišťoval ve spolupráci s týmem pořadatelů z ÚAMK Automotoklubu Rallye Český Krumlov. Nejrychlejší posádkou byli Nizozemci Yelmer Buurman a Nathalie van der Lof s Renaultem Alpine A 110. Čeští fanoušci tak mohli po téměř půlstoletí s nostalgií zavzpomínat na modrou „alpinku“, kterou v 70. letech vodil na domácích tratích Vladimír Hubáček. Jen škoda, že očekávaná sněhová pokrývka na trati chyběla…

 

Nizozemský soutěžák René Kuipers navigovaný Willemem van Leeuwenem na Porsche 911
(foto: Dalibor Benych)

 

Kromě Svatého Janu nad Malší zavítalo pestré pole účastníků v neděli odpoledne také na náměstí v Kaplici, kde byla před Kavárnou Pod věží připravena tajná průjezdní kontrola. Bohužel diváci se tam nedočkali jediné české posádky – Karla Macha s Honzou Bláhou zradil u vltavského jezu v Herbertově motor jejich Škody 130 RS.


Po noční pauze v Českých Budějovicích zamířily posádky na test pravidelnosti mezi Soběnovem a Benešovem nad Černou. Dopoledne potom vozy, už včetně opravené týmové „eresy“, opustily naše území v Českých Velenicích, aby v areálu výcvikového areálu řidičů v rakouském Gmündu absolvovaly další měřenou zkoušku, na níž se ČK motorsport rovněž organizačně podílel.


Velkou fotogalerii z The Winter Trialu 2018 naleznete zde.


Text: Pavel Kacerovský, ČK motorsport
Foto: Dalibor Benych

 


 

Tiskové informace - ČK motorsport
29.01.2018

Zimní dálková rallye veteránů opět zavítá do České republiky

 

Zimní dobrodružství veteránů na čtyřech kolech s názvem The Winter Trial zavítá stejně jako před rokem do České republiky. Jedinou tuzemskou posádkou na startu osmnáctého ročníku této dálkové rallye budou Karel Mach a Jan Bláha se Škodou 130 RS. Jihočeská dvojice může zužitkovat bohaté zkušenosti, které v minulých letech získala ze svých šesti účastí na slavné Rallye Monte-Carlo Historique.

 

The Winter Trial 2017 na kaplickém náměstí (foto: Petr Skřivánek)


Soutěž organizovaná ostříleným nizozemským týmem zavítá na jih Čech díky mnohaleté spolupráci s promotérem a spolupořadatelem Rallye Český Krumlov, agenturou ČK motorsport. Do Winter Trialu 2018 je přihlášeno 72 posádek z osmi evropských zemí. Stroje vyrobené v 60. a 70. letech minulého století jsou rozděleny do kategorií Trial (35) a Challenge (37).

 

Průjezd Jihočeským krajem je na programu hned v úvodu podniku. Rallye odstartuje v neděli 4. února ráno u sídla společnosti BMW v německém Mnichově a první etapu posádky zakončí u českobudějovického Clarion Congress Hotelu. V dalších dnech budou účastníci pokračovat do Rakouska a Slovinska. Po zdolání náročné trati dlouhé zhruba 2 300 kilometrů je cílovou destinací v pátek 8. února rakouský Sankt Wolfgang.

 

„Největším tahákem pro české fanoušky je měřený test ve Svatém Janu nad Malší, který odstartuje v neděli kolem 17. hodiny u tamního obecního úřadu. Posádky čeká uzavřená trať rychlostní zkoušky známé z českokrumlovské rallye včetně atraktivního průjezdu hospodářským areálem,“ přiblížil trasu Winter Trialu Pavel Kacerovský z ČK motorsportu.

 

Jedinou českou posádkou na startu budou Karel Mach a Jan Bláha se Škodou 130 RS
(foto: Pavel Kacerovský)

 

Během nedělního odpoledne projedou účastníci také například Vyšším Brodem, Dolním Dvořištěm, částí legendární rychlostní zkoušky Malonty nebo kaplickým náměstím. Pondělní etapa je zavede z Českých Budějovic do Soběnova, Benešova nad Černou, Nových Hradů a Českých Velenic.


Soutěž se koná jako rallye pravidelnosti a jejím principem je co nejpřesnější dodržování rychlostního průměru při respektování veškerých předpisů. Kromě krátkodobé uzavírky ve Svatém Janu nevyžaduje žádné dopravní omezení.


Kompletní seznam přihlášených a více informací o Winter Trialu 2018 naleznete na internetových stránkách www.thewintertrial.nl.


Text a foto: Pavel Kacerovský, ČK motorsport
Foto: Petr Skřivánek

 

Partneři:
.......................................................

 


 

 

Média:
.......................................................

 

 

Partnerská města:
.......................................................